FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/05/2017

Var ska barnet bo om ena föräldern flyttar långt bort?

Hej,

jag och mitt barns mamma har varit separerade i ca 6år, vi har gemensam vårdnad så barnet är varannan vecka. Efter separation flyttade hon ca 2mil ifrån där vi bodde.

Efter 3år flyttade jag till samma område så att vårat barn får det enklare, samma vänner, nära till skola etc. Vi har ett jättebra samarbete runt honom, vi hjälper varann om någon ska bort, vi delar på kläder och materiella ting utan problem. Ja ett exemplariskt samarbete för separerade känns det som. Men för ett tag sedan nämnde hon att dom funderar på flytta ca 100mil på ca 4år när grabben är 12 pga bättre jobb etc. Hon sa att det är upp till barnet att välja var det vill bo då, men stämmer det verkligen ? kan hon flytta så långt, och ifall barnet skulle säga att han vill flytta med så är det så ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till föräldrabalken, den lag som reglerar föräldraskap i Sverige. Jag kommer att förkorta den FB och den går att läsa https://lagen.nu/1949:381.

Sammanfattning

Det barnets mor stämmer inte. Ni som föräldrar ska ta större hänsyn till barnets vilja i och med att det blir äldre, men någon definitiv ålder när barnet får välja boende finns inte. Att utreda var barnet ska bo kan, om ni som föräldrar skulle bli oense, sluta med en domstolsprocess där de säger att var barnet ska bo. För att undvika detta rekommenderar jag er att ansöka om samarbetssamtal i den kommun ni bor i nu, dessa samarbetssamtal är till för att föräldrar ska kunna komma överens om frågor som gäller barnen.

Utförligare svar

Först och främst vill jag säga att hon kan flytta så långt bort. Det finns ingenstans lagstadgat att enbart för man har barn ska man inte få flytta.

Vad som däremot är frågan här är vad som händer med barnet. Det är vårdnadshavarna, alltså du och barnets mamma, som bestämmer om frågor som rör barnet. Alltså var det ska bo, var det ska gå skola osv. Ni ska däremot, ju äldre barnet blir, ta mer hänsyn till barnet och dess vilja. Detta står i 6 kap. 13 § och 6 kap. 11 § FB (se https://lagen.nu/1949:381#K6P11S1).

Så när barnets mamma säger att det är upp till ert barn att välja var det ska bo har hon inte helt rätt men inte helt fel. Ni bestämmer var barnet ska bo, men barnet ska enligt lag få rätt att bestämma mer och mer ju äldre det blir.

Jag antar att en överenskommelse inte kommer att kunna nås i utifall barnets mamma skulle välja att flytta så långt bort, för ni kan komma överens om det enligt 6 kap. 14a § FB.

Skulle ni inte komma överens kan det hela sluta i en domstolsprocess där rätten får avgöra vad som anses vara bäst för barnet och var det ska bo. Detta är en svår bedömning för domstolen och beroende på hur gammalt barnet är kommer domstolen ta större hänsyn till vad barnet själv vill. Men att säga att barnet får välja var det ska bo stämmer inte om inte ni båda som föräldrar går med på det val barnet gör.

Det finns alltså inget självklart svar på din fråga, bedömningen om barnets boende är troligtvis inte en enkel process. Ett tips jag har är att du och barnets mamma träffas på samarbetssamtal som kommunerna är skyldiga att tillhandahålla enligt 6 kap. 18 § FB. Jag bifogar en länk till en broschyr till myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd som gäller samarbete kring barnet där du kan läsa mer.

Broschyr om samarbetssamtal: http://www.mfof.se/Documents/V%c3%a5rdnad,%20boende%20och%20umg%c3%a4nge/Samarbetssamtal.pdf

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare