Var kan man förvara sitt testamente?

Jag undrar om ett barn kan eller får förvara ens testamente, eller måste testamentet förvaras på något speciellt ställe? Tänker då barnet är en bröstarvinge och arvtagare. Testamentet är givetvis bevittnat av två utomstående.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Var får man förvara testamente?

Det finns inga lagstadgade krav på var ett testamentera förvaras. Det viktigaste att tänka på med placeringen är såklart att testamentet ska hittas så att det kan verkställas.

Praktiskt sett borde testamentet förvaras hos en oberoende part, dvs inte en legal arvinge. Det kan exempelvis ligga i en bröstarvinges intresse att testamentet försvinner eller förstörs eftersom bröstarvingen kan erhålla mer arv utan testamente. Detta är risker man måste beakta.

Kan jag förvara mitt testamente hos mitt barn?

Rent teoretiskt kan du förvara ditt testamente var du vill, men beakta riskerna med att förvara det hos en bröstarvinge som kan ha intresse i testamentet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare