Var kan jag anmäla om jag är rädd att barn far illa?

Hej

Mina barns pappa åkte dit för grov rattfylla medans barnen satt i bilen.

Han är nu åtalad för att kört onykter men i det åtalet står ingenting om att barnen satt i bilen.

Finns det någonting jag kan anmäla honom för då jag känner att han utsatt våra barn för en stor disk när han satt dem i bilen så pass onykter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden, 14 kap 1 c § socialtjänstlagen. Socialtjänsten erbjuder i första hand frivilliga insatser för att hjälpa den förälder som behöver stöd i sin föräldraroll, men om barn är i fara kan socialtjänsten också vidta tvångsåtgärder. Du kan kontakta socialtjänsten på din ort för att göra en orosanmälan angående barnen.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare