FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/03/2018

Var hittar man polisens styrdokument?

Var hittar jag styrdokument avseende polisens handläggning av vapenlicenser på halvautomatiska kulvapen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du hittar de lagar, författningar, förordningar och föreskrifter på Polisen.se under fliken vapen. Polisen följer även prejudikat. Huvuddokumentet förutom Vapenlagen och Vapenförordningen är Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, FAP 551-3. Det finns även utlåtande från Naturvårdsverket som polisen tar i beaktning vid bedömningar gällande enskilda vapentyper, dessa återfinns hos dem.

Har du ytterligare frågor råder dig att ta kontakt med Polisen på deras nummer 114 14 och att du ställer din fråga. Växeln för vapenavdelning har öppettider vardagar 09.30- 11.30.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare