Var går gränsen för blottning och hur får jag någon att sluta blotta sig?

Hej.

Jag har en granne, man, vid vårt sommarhus som relativt frekvent låter morgonrocken vara öppen så att penis syns. Ett antal personer, jag bland annat, har observerat detta över åren och nu är jag orolig då denne person visat ett stort intresse för min dotter som bor i mitt sommarhus.

Han är medveten om att min dotter tagit illa vid sig, hon är lätt autistisk och har varit med om saker som en kvinna inte skall behöva var med om, till sådan grad att hon föll ihop i fosterställning då denne person tre gånger varit och "hälsat på" min dotter och hennes sambo.

Mannen i fråga har varit i kontakt med min sambo och bett om ursäkt för beteendet. Personen i fråga har ringt mig men jag vill inte svar innan jag vet hur och vad jag skall gå vidare.

Tacksam för hjälp med att få denne man att sluta blotta sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Blottning är straffbart enligt 6 kap 10§ st 2 brottsbalken, BrB, om det är "ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet." (sexuellt ofredande). Påföljden är böter eller fängelse i högst två år.

Vad innebär detta rent konkret? Rättsfall vägleder var denna gräns går. Ett litet nedslag i några fall säger oss att personer har rätt till sexuella aktiviteter i sitt hem, men om bostaden blir att betrakta som en scen i det offentliga rummet så kan nakenhet räknas som ofredande.

Utfallet beror vilka de exakta omständigheterna är. Att vara naken hemma är något som ofta tillåts, men det beror ju helt på t.ex. hur insynen ser ut, om ögonkontakt tas, om personen onanerar eller berör sitt könsorgan i samband med nakenheten, om det sker i personens egna hem eller om personen uppsöker andra t.ex. i deras hem m.m. Även om personen fortsätter efter att ni/din dotter sagt till och gjort personen medveten om att ni uppfattar det som en störning kan påverka. Men såklart är det svårt att uttala sig om någon definitiv gräns.

Sammanfattningsvis finns det mer som talar för ett eventuellt sexuellt ofredande ju längre ifrån det egna hemmet personen/blottaren befinner sig. Exempelvis har rättsfall ansett det störande om personer hämtat posten utanför det egna hemmet naken, om personer varit nakna på loftgångar eller att personer närmat sig andra genom att uppsöka dem vid andra personers fönster eller dörrar/titthål. Även onani eller ha ögonkontakt med personer anses ha varit störande.

Ni verkar ju redan ha pratat med personen – det är bra. Oklart utifall personen slutat eller fortsätter, men eftersom du skriver att du vill ha hjälp med att få personen att sluta blotta sig så antar jag att hen inte slutat. Det jag tänker då är att det enda som finns kvar är att polisanmäla. Kanske att både din dotter och hennes sambo kan polisanmäla tillsammans – både utifrån att situationen stör dem båda, men att de även på så sätt har stöd i varandra. Var beredd på att polisanmälan kan läggas ner t.ex. i brist på bevisning då det är väldigt vanligt vid sådana här brott. Hör därför gärna av er till polisen med ert problem för att få tips och råd kring om det är något särskilt ni kan göra ur bevishänseende när det t.ex. gäller dokumentation eller liknande. Avslutningsvis skulle jag också säga att polisanmäl varje överträdelse.

Hoppas att du fått viss vägledning i din fråga!

Vänliga Hälsningar
Evelina KarhuRådgivare