Var går gränsen för att kronofogden inte ska kunna utmäta min bostad?

Var går gränsen för kronofogden för att inte kunna utmäta min bostad ?

Har skuld på 120 000 kr.

Vad kan jag göra för att få att avbryta ärendet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om skulden är förhållandevis liten så kan Kronofogdemyndigheten utmäta en bostad. Detta är dock någonting som Kronofogdemyndigheten försöker att undvika in i det längsta. Förutsättningen för detta är att en försäljning kommer att ge vinst efter att alla omkostnader är betalda. Det finns tyvärr inga regler för hur stor skulden måste vara för att en bostad ska kunna utmätas.

Det du kan göra är att överklaga beslutet inom tre veckor från att du fick del av beslutet. I ditt överklagande ska du ange:

Vilket beslut du överklagar.Varför du anser att det ska ändras och vilken ändring du vill ha.De bevis du vill föra fram och vad de ska styrka.Ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer.Tveka inte att kontakta oss vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare