Var går gränsen för äganderätt vid avbetalningsköp och kan min f.d. sambo kräva hälften av vår gemensamt köpta bil fast att hon inte längre betalar sin del av månadskostnaden?

Min sambo och jag gjorde slut för 6 månader sedan. Vi har köpt en bil ihop som jag står på . Även resterande bilskuld står då skriven på mig.

trots att vi har flyttat isär så har vi kvar den gemensamma skulden,

Helt plötsligt slutar slutar hon att betala sin del av månadsfakturan/avbetalningen men kräver endå 50% av eventuella vinst som uppstår när jag ska sälja bilen.

Min fråga är då "Har hon fortfarande äganderätt över bilen trots att det är jag som betalar av den eller får jag full äganderätt då jag är registrerad på bilen som enda ägaren/skuldtagare?"

mvh mathias

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din text som att ni har köpt bilen på avbetalning. I det fallet ligger den formella "äganderätten" fortfarande hos bilhandlaren, tills dess att bilen är helt avbetald. Därför är inte äganderätten ett bra begrepp att använda i den här situationen.

Däremot verkar det ju vara så att du står som avtalspart på avbetalningskontraktet och som kredittagare hos försäljaren (eller eventuellt det finansbolag som försäljaren arbetar med). Detta innebär att du är ensamt ansvarig för att inbetalningarna sker och att du till slut kommer att betraktas som "ägare" av den (i Transportstyrelsens register, såvida du inte redan gör det). Detta är omständigheter som gör det svårt för din f.d. sambo att hävda att hon äger bilen eller en del av den. Omständigheterna talar istället för att det är du som är den rättmätige ägaren.

För detta handlar just om att hävda äganderätt till något. Om hon vill rikta ett anspråk på hälften av värdet av en framtida försäljning så kan du helt enkelt vägra och hänvisa till domstolen om hon vill bråka om det. Hon måste, på något sätt, kunna bevisa att hon har rätt till hälften av bilens värde framöver (vanligtvis genom avtal), vilket troligtvis är svårt för henne eftersom alla omständigheter talar för att det är du som köpt bilen och har bättre rätt till den.

Svaret blev i den här delen aningen "luddigt", men det har sin förklaring i att det är svårt att prata om äganderätt i situationer som denna. Det är svårt att "bevisa" faktisk äganderätt och då är det ofta lättare att prata om vem som har "bäst rätt" till föremålet.

För att besvara din fråga på ett någorlunda konkret sätt - Du kan neka henne rätt att använda bilen och rätt till hälften av värdet vid en framtida försäljning. Hennes alternativ är då att gå till domstol/kronofogdemyndigheten och kräva att få tillgång till bilen eller hälften av försäljningsvärdet. I bägge dessa institutioner måste hon kunna bevisa att hon äger hälften av bilen, vilket troligtvis är svårt. Min bedömning är alltså att du har bättre rätt till bilen (så länge ni inte har ett avtal som säger annorlunda, d.v.s.) och kan således titulera dig själv "ägare".

Jag hoppas att du har nytta av svaret!

Lucas CyrénRådgivare