FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/01/2020

Var finns brottsstatistik?

Hej, jag och en klasskamrat håller på med vårat gymnasiearbete om våldtäktsstraff. Vi undersöker hur många våldtäkter som utförs samt hur många som döms och hur hårda straffen egentligen är. Vi undrar vart vi ska vända oss för att få så trovärdiga svar som möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Brottsförebyggande rådet (Brå) är en statlig förvaltningsmyndighet och publicerar statistik över bland annat antal anmälda brott. Angående hur många våldtäkter som anmäls årligen går det att finna statistik hos Brå. Blandad statistik för våldtäkt och sexualbrott hittar ni här.

Det är viktigt att tänka på att det kan finnas ett mörkertal då det endast kan föras statistik på anmälda händelser. Händelser som inte anmäls kommer därför inte med i statistiken och man kan därför inte med säkerhet svara på hur många våldtäkter som begås per år, utan endast hur många som anmäls. På Brås hemsida kan ni även hitta statistik för hur många som döms för sexualbrott per år.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare