var ej på bouppteckning, hur tar man del av arv

Mina barn är dödsbodelägare efter sin farfar då deras pappa inte finns i livet. Han har dock aldrig haft någon som helst relation till sin far och således ej heller våra barn med sin farfar. Hur vet jag om barnen ärvt något och vem ser till att dem får ut sitt arv dem har rätt till? Jag var ej på bouppteckningen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av 2 kap. 1§ Ärvdabalken (ÄB) framgår att dina barn mycket riktigt är arvingar till deras farfar och har alltid rätt att få ut minst hälften av sin arvslott. (se 7 kap. 1§ ÄB). Se Ärvdabalken här

Det kan dock vara så att farfadern har en efterlevande make som tar över arvet så länge och arvskiftet inte ska ske ännu. Mitt tips är att kontakta skatteverket omgående då det är de som administrerar processen. De kan säkerligen hjälpa dig mer!

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare