FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/03/2014

Val av påföljd

Hej! Jag och en kompis blev tagna av polisen för ett par dagar sedan, vi spelade boll på ett område med ett par öl i kroppen och en ruta gick sönder, jag återberätttade för polisen att jag gick in och då tog vi toalett papper. Jag erkänner allt för polisen. Jag har i mitt 19 åriga liv blivit dömd för brott mot knivlagen och en låg grad av häleri gällande en cykel, och nu det här alltså, min fråga är vad jag troligen kommer få för straff? Tacksam för snabbt svar.
Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

De brott du möjligen begått är olaga intrång BrB 4:6 och stöld BrB 8:1. För de olika brotten är straffen böter respektive fängelse i högst 2 år.

Vid bedömningen av val av påföljd beaktar man flera olika omständigheter i varje specifikt fall varför jag inte kan klargöra vilket straff du möjligen kan få.
Det man däremot beaktar vid val av påföljd är dels ålder, artbrott, tidigare brottslighet, hur allvarligt brottet är m.m. (se BrB kap. 29-31).

Lawline RådgivareRådgivare