FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut15/03/2018

Vägservitut

Jag har nyttjanderätt på en enskild väg. Vem ska underhålla den? är det jag som inte äger vägen eller är det den som äger vägen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör nyttjanderätt av enskild väg, vilket brukar betecknas för "servitut". Regler kring servitut återfinns i 14 kap JB.

När det gäller servitut brukar två centrala begrepp definieras; den tjänande fastigheten och den härskande fastigheten. Den tjänande fastigheten är den som äger vägen och således upplåtit servitut. Ni, som har nyttjanderätt av den enskilda vägen, brukar benämnas vid den härskande fastigheten.

För att ert servitutsavtal ska vara giltigt krävs bl.a. ett skriftligt avtal mellan den härskande och den tjänande fastigheten. Jag utgår dock ifrån att avtalet mellan er är giltigt.

Vad gäller underhållet av vägen beror detta på vad ni har avtalat om i servitutsavtalet. Jag skulle därför råda dig till att fråga ägaren av den tjänande fastigheten för att ta reda på detta. Det ska dock tilläggas att utgångspunkten är att den tjänande fastigheten har skyldighet att underhålla vägen (14 kap 1 § 2 st JB). Men om detta anses som särskilt betungande för den tjänande fastigheten kan det vara så att ni avtalat om att underhållet istället skall skötas av den härskande fastigheten (14 kap 6 § 2 st JB).

Sammanfattningsvis är det alltså den tjänande fastigheten som ska stå för underhållet när det gäller vägservitut., om inte någon annan omständighet framkommer i servitutsavtalet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare