Vägrar betala: vad kan man göra?

Hej! Jag har en fråga angående vad jag anser är ett kontraktsbrott. Jag köpte en hund som fodervärd betalade 5000 kr, om inte vi kunde har kvar hunden så skulle ägaren har rätt att köpa tillbaka hunden för 3000 kr, nu har vi lämnat tillbaka hunden till henne för 30 dagar sen, för vi fick inte sälja eller ge bort den till någon annan, hon skulle betala inom 30 dagar, vi har kontrakt, men hon betalar inte, kan vi gå till polisen? Eller vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att ni har avtalat om att ägaren ska köpa tillbaka hunden för 3000 kr. Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att avtal ska hållas och därmed är hon skyldig att betala er 3000 kr, förutsatt att ni kommit överens om det.

Vad bör du göra nu?

Först borde du höra av dig till ägaren igen och förklara att hon måste betala tillbaka pengarna annars kommer du ta ärendet vidare till kronofogden. Förhoppningsvis väljer hon att betala redan då.

Om hon fortfarande vägrar att betala kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande, se här. Du hittar även mer information om detta i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Att ansöka om betalningsföreläggande innebär att kronofogdemyndigheten hjälper till att fastställa skulden. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande men denna summa kan du begära att ägaren ska ersätta dig för. Efter att du ansökt kommer kronofogdemyndigheten att skicka ut ett brev med ditt krav på betalning till ägaren. Sedan finns det tre tänkbara scenarion:

1) Hon betalar dig.

2) Hon bestrider skulden. I sådana fall får du välja om du vill ta ärendet vidare till domstol.

3) Hon svarar inte och då kommer kronofogdemyndigheten att besluta om verkställande, vilket betyder att ägaren ska betala dig. Kronofogdemyndigheten kommer då att driva in pengarna åt dig.

Om den andra situationen skulle inträffa och ägaren bestrider skulden är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol. Jag skulle rekommendera dig att tänka igenom det noga och redogöra med en jurist innan du beslutar om det, då en domstolsprocess kan komma att kosta dig pengar. Om ni har ett skriftligt kontrakt där det tydligt står vad ni avtalat om bör era bevismöjligheter vara goda, men eftersom jag inte känner till alla omständigheter kan jag inte uttala mig om ifall du borde ta det vidare till en eventuell domstolsprocess, utan jag rekommenderar i sådana fall att du redogör med en jurist.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall det skulle uppstå övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare