Vad utgör giftorättsgods?

Min partner och jag var sambo sedan 2005 men är nu gifta sedan20120824, vi har vardera en son och en dotter i våra tidigare äktenskap. År 2011 April köpte och betalade jag en fastighet i Spanien. Det är jag ensam som är registrerad fastighetsägare.

Fråga: Utgör denna Spanska fastighet giftorättsgods för min partner vid skilsmässa eller min bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Regler som berör äktenskap och egendom i äktenskap finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

I 7 kap. 1 § ÄktB står att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Den fastigheten du har i Spanien är därför giftorättsgods så länge den inte på något vis blivit din enskilda egendom. Detta skulle kunna ha skett om ni i äktenskapsförord avtalat om att den ska vara enskild egendom. Ett annat vis är om du haft egendom som enligt villkor i t ex testamente ska vara enskild och att även egendom som träder i egendomens ställe ska vara det. Det kan t ex vara om du ärvt en fastighet som du sedan sålt och sedan köpt denna fastigheten för de pengarna enligt 7 kap. 2 § ÄktB. Som utgångpunkt är fastigheten dock ditt giftorättsgods (och inte din partners).

Äktenskap upplöses vid skilsmässa eller den ena makens bortgång och då ska makarnas egenedom fördelas mellan dem genom bodelning enligt 9 kap. 1 § ÄktB. I bodelningen ska ert respektive giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Om fastigheten är ditt giftorättsgods så ska den således ingå i bodelningen vid en skilsmässa eller när du dör.

Om ni skiljer er är det möjligt att din partner får del av fastighetens värde om du har mer giftorättsgods än din partner eftersom huvudregen är att ert respektive giftorättsgods (minus skulder kopplat till detta) ska läggas ihop och sedan delas på hälften.

Om du skulle avlida före din partner är huvudregeln att dina barn kommer ärva dig framför din partner eftersom de är dina så kallade särkullbarn dvs barn från ett tidigare äktenskap. Huvudreglen är alltså att din partner inte skulle få del av fastighetens värde om du skulle dö innan personen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare