Vad uppgår kränkningsersättningen till vid olaga hot?

Hej!

Jobbar på en bar i och fick igår natt mordhot samt saker kastade på mig av en gäst. Gästen frågade vilken tid jag slutar samt konstatera för vilket pris han skulle sätta på mig. Polisen kom och tog honom och frågar nu om ett skadeståndsanspråk vilket jag inte vet hur mycket ett sådant kan hamna på eller vad som är rimligt.

Orden som han sa påverkade en till en stor del. Man blev väldigt skakig och skärrad sakerna som han kasta träffade men ej så att det tillbringade smärta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du inkommit med din fråga till Lawline.

Bakgrund

Jag tolkar situationen som att du blivit utsatt för olaga hot av normalgraden (4 kap 5 § första stycket brottsbalken), samt att du undrar i vilken utsträckning du ska begära kränkningsersättning. Med tanke på att du påstår att kastandet av objekten inte tillfogade smärta utesluter jag att misshandeln fullbordats, men ett försöksbrott kan fortfarande vara aktuellt (försök till misshandel, 3 kap 5 § + 3 kap 11 § + 23 kap 1 § brottsbalken).

Vägledning

Brottsoffermyndigheten samlar referat som kan vara vägledande i dessa fall. På deras hemsida går att utläsa att ett liknande fall av olaga hot har resulterat i kränkningsersättning om 5000kr. I allmänhet uppskattar brottsoffermyndigheten att muntliga hot berättigar ersättning som uppgår till mellan 5000-7000kr.

Försöksbrottet föranleder förmodligen inte skadeståndsskyldighet. Av 2 kap 3 § skadeståndslagen framgår att angreppet ska ha allvarligt kränkt någon. Försök till misshandel, i ditt fall, når förmodligen inte upp till detta.

Slutsats

Slutsatsen blir således att du uppskattningsvis ska begära skadestånd på mellan 5000-7000kr, med tanke på att kastandet av objekten ändå varit ett förstärkande moment, i min mening.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Viktor VårlidRådgivare