Vad undantas från en utmätning?

Om ett arv bestående av en hel del pengar och en av arvtagarna har skulder och utmätning hos Kronofogden,

kan då ett testamente som uttrycker att arvet inte ska utmätas av Kronofogden vara behjälpligt?

Frågan är alltså, kan den som har utmätning få in pengar på sitt konto från arv, utan att dessa blir föremål för utmätning? Har förstått att detta kan till viss del fungera om det gäller tex en fastighet, men gäller det även pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som får undantas i en utmätning regleras i femte kapitlet i Utsökningsbalken (UB). I 5 § samma kapitel står det att egendom som enligt föreskrift vid gåva eller i testamente eller på annan grund som gäller mot envar ej får överlåtas, får ej heller utmätas.

Om personen i fråga har ärvt pengar genom testamente eller gåva och att dessa pengar är satta med ett överlåtelseförbud, får pengarna inte utmätas. Detta är hur jag tolkar lagtexten. Det krävs där med ett testamente. Det måste också uttryckligen stå i testamentet att pengarna inte får överlåtas.

Jag vill bara poängtera en sista gång att detta är hur jag tolkar lagtexten, vilket betyder att det inte måste stämma till 100 %.

Avslutningsvis vill jag säga att om dessa stegen följs, som jag nämnt ovan, så borde egendomen inte kunna utmätas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare