FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/11/2019

Vad täcker depositionen i ett hyresavtal?

Hej,

Har en fråga angående mitt hyresavtal.

Jag hyr ett rum hos en familj i Malmö och betala 3000 kr/månaden. Min deposition betalade jag när jag flyttade in vilket även var 3000 kr.

vi skrev ett kontrakt på 9 månader, (från 26/7 2019 - 31/3 2020), men nu vill jag säga upp det innan kontraktet är slut. Jag vill flytta ut den sista december.

Min hyresvärd säger att det går bra att jag flyttar ut då, men att jag då inte får tillbaka min deposition eftersom jag bryter kontraktet.

Min fråga till er är om detta verkligen är riktigt enligt lag?

Tusen tack för er hjälp, och må så gott.

/Tora

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyresgästens skyldigheter kan du läsa om i 24 § Jordabalken, där hyresgästens vårdplikt beskrivs. Depositionsavtalet är dock ett civilrättsligt avtal och därför är det viktigt att du läser igenom det innan du skriver under.

Oftast går avtalet ut på att hyresvärden kan behålla de deponerade pengarna om hyran inte har betalats i tid eller om lägenheten inte lämnas i det skick som det togs emot.

Se till att få ett skriftligt avtal på detta, eftersom det är svårare att bevisa om ni bara har muntliga uppgifter på vad depositionen ska täcka.

För att besvara din fråga är hyresavtal något som du och hyresvärden ingått och det strider inte mot någon lag att ha en klausul i ett hyresavtal som stadgar att depositionen får behållas av hyresvärden om kontraktet sägs upp i förväg, men då är även förutsättningen att en sådan klausul finns i avtalet som är upprättat mellan er.

Förhoppningsvis har du tillgång till avtalet så min rekommendation är att se över om du kan hitta någonstans där det framgår vad depositionen faktiskt täcker.

Om det skulle kvarstå några tveksamheter hos dig får du gärna skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare