Vad som gäller enligt den legala arvsordningen, samt vad man kan göra om man är orolig att inte få sin del av arvet men inte har möjligthet att anlita en advokat

Hej!

Fadern till en väninna till mig avled i maj. Modern är död sedan länge. Det är tre syskon som ska dela på arvet. Testamente finns inte såvitt jag vet. Relationen mellan min väninna och hennes bröder är mycket dålig och hon kallades aldrig till bouppteckningen. Det är hennes äldre bror som har hand om detta men han svarar inte i telefon säger hon. Hur ska hon göra för att få ut sitt arv (det kan vara rätt betydande, med skogstillgångar)? Hon har inga pengar och kan inte dra igång en process om det kostar henne något, hon har inte råd att betala ett par tusen för att få prata med en advokat. Hon har också utsatts för både fysiska och psykiska påfrestningar och har inte så mycket ork. Hon har nu skickat efter bouppteckningen men jag vet i nuläget inte vad där står.

Vad ska hon göra för att få ut sitt arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Testamente

Genom testamente är det möjligt att avvika från den legala arvsordningen. I din fråga nämner du att det inte finns något testamente såvitt du vet. I mitt svar kommer jag utgå från att det inte finns något testamente. Då blir den legala arvsordningen tillämplig.

Den legala arvsordningen

Den legala arvsordningen regleras i Ärvdabalken (ÄB). Om den avlidne var gift är huvudregeln att efterlevande make ärver före gemensamma barn. I det här fallet är makes arvsrätt inte aktuell, eftersom din väninnas mor varit död länge när din väninnas far gick bort. Är makes arvsrätt inte aktuell ärver i första hand den avlidnes barn (bröstarvingar). Barnen ska få lika stor andel av arvet var. Jag tolkar frågan som att det inte finns några andra barn till arvlåtaren utöver din väninna och hennes två bröder, och de ska i så fall få en tredjedel av arvet var.

Hur din väninna kan gå tillväga

Din väninna är orolig att inte få ut sin del av arvet. Du skriver att hon inte har råd att dra igång någon process, och inte heller har råd med advokat. Om din väninna har hemförsäkring rekommenderar jag att hon kollar om hemförsäkringen omfattar rättshjälp. Jag skulle även rekommendera att din väninna kontaktar Lawlines telefonrådgivning, så kan hon få juridisk rådgivning utan kostnad. Telefonnumret är 08-533 300 04, och man kan ringa måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Det framgår inte var din väninna bor någonstans, men vissa bibliotek erbjuder juridisk rådgivning.

Jenny HedinRådgivare