Vad sker om man parkerar på en hyrd p-plats?

Om jag parkerar på en hyrd parkeringsplats , vad händer då? kan polisen ta bort bilen, har de rätt till det? och kan jag få straff eller äre bara vanlig böter från lapp-lisa som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på dina fråga är ja, det är brottsligt att parkera på någon annans hyrda p-plats och du kan utöver böter riskera fängelse om du avsiktligen parkerar på en hyrd p-plats. Varför förklarar jag nedan!

Brottet

Brottet kallas för egenmäktigt förfarande (8 kapitlet 8 § första stycket brottsbalken). Egenmäktigt förfarande går ut på att olovligt ta eller använda något som någon annan äger (med avsikt) där tanken är att inte behålla det eller sälja vidare det. Till exempel genom att "låna" en stege utan att först fråga grannen, men där du tänkt att lämna tillbaks den senare eller exempelvis parkera på någons hyrda p-plats några timmar.

Påföljden

Enligt 8 kapitlet 8 § första stycket brottsbalken är påföljden för att parkera på någons hyrda p-plats alltså antingen böter eller fängelse i högst ett år.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare