FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev28/02/2019

Vad ska man göra med skuldebrevet när skulden är betald?

Hej,

Vad gör man med upprättat skuldebrev vid slutbetalning av skuld?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta man ska göra av själva skuldebrevet när hela skulden har betalats.

När hela skulden är betald bör låntagaren kräva att få tillbaka skuldebrevet för att riva det själv. Långivaren bör alltså inte behålla det. Om det skulle vara så att det rör sig om delbetalningar av skulden, är det viktigt att det antecknas på skuldebrevet att delbetalningar gjorts. Annars riskerar man att låntagaren kan behöva betala samma skuld flera gånger.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare