Vad ska man göra med en ärvd fastighet som ingen av bröstarvingarna vill ha?
Fråga
Hej.
Min far har dött och lämnat efter sig ett obeboeligt hus 120mil ifrån mig.
Vid hans bortgång upptäcktes att jag hade ett syskon som är 3år.
Nu är dödsbo anmält och arvet skall delas.
Jag vill inte ha huset och inte syskonet heller.
Vad skall man göra?
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Enligt 2 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1 är arvlåtarens bröstarvingar, dvs. du och ditt syskon, de först arvsberättigade. Om arvlåtaren däremot var gift, är den efterlevande maken dock först arvsberättigad enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 . Som jag förstår din fråga verkar du däremot veta med dig att det är du och ditt syskon som är arvsberättigade, varför jag utgår från att det inte finns någon efterlevande make. När arvlåtaren avlidit ska dennes bröstarvingar som huvudregel ta lika stor lott vardera ur kvarlåtenskapen, vilket framgår av 2 kap. 1 § 2 st. ÄB https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1 . Kvarlåtenskapen består av både giftorättsgods och eventuell enskild egendom. Fastigheten som din far efterlämnat sig ingår i kvarlåtenskapen, vilken nu ska fördelas mellan dig och ditt syskon med lika stor del vardera. Om det är så att ingen av er vill ha fastigheten kan ni välja att till exempel sälja den och därefter dela lika på den eventuella uppkomna vinsten. Något som också skulle kunna vara möjligt är att ge fastigheten i gåva till någon för att bli av med den. Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning