Vad ska jag tänka på när jag flyttar in i en närståendes lägenhet?

Jag är en 43 årig kille som blivit av med arbetet. Är tvungen att flytta till min mor som bor i en hyresrätt.

Hur blir det med kontraktet om något händer henne? Hamnar jag på gatan då? Vad bör jag tänka på när jag flyttar dit? Ska vi skriva kontrakt eller vad? Är helt nollstäld och väldigt ängslig. Det är illa som det är.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att det måste kännas jobbigt. Jag hoppas att mitt svar på dina frågor kan hjälpa dig.

Så länge du inte står skriven på din mors kontrakt har du ingen självständig rätt till lägenheten, till exempel om något händer henne. Därför kan det vara av relevans att försöka skriva in sig i hennes kontrakt om du ska bo där ett tag.

Reglerna vid inskrivning är desamma som vid en överlåtelse av lägenhet. Det behövs ett samtycke från hyresvärden (12 kap 32 § jordabalken - JB). I undantagsfall kan en överlåtelse vara möjlig utan samtycke, ett sådant fall är om hyresnämnden ger tillstånd. Ett sådant tillstånd kan ges om man vill överlåta sin lägenhet till en närstående som man varaktigt sammanbor med (12 kap 34 § JB). Som närstående räknas barn, syskon och andra nära släktingar. Det krävs då att man "varaktigt sammanbott" vilket som utgångspunkt är några år. Men även kortare tider har godtagits.

Jag rekommenderar alltså dig att i första hand kontakta hyresvärden och om denna inte kan hjälpa dig vända dig till hyresnämnden. Men med andra ord kan det vara så att hyresvärden och hyresnämnden kräver att ni bott tillsammans en längre tid.

Andra saker du bör tänka på inför att du flyttar dit är att du först och främst ska vända dig till Skatteverket och göra en flyttanmälan. Det är även vara bra om ni kontaktar din mors försäkringsbolag och kontrollerar att hemförsäkringen även täcker dina saker.

Till sist kan jag rekommendera att skriva ett avtal. Det är bra att ha på papper vad ni kommit överens om gällande eventuell betalning av hyra eller andra löpande kostnader och vad som händer om du vill flytta till exempel. Det är lätt att man struntar i såna saker när det är överenskommelser inom familjen men ifall någonting förändras eller man råkar bli osams är det skönt att ha ett avtal.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Lycka till!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare