FrågaFAMILJERÄTTGod man12/07/2018

Vad ska jag som god man göra när min huvudman vägrar ta katten till veterinären?

Jag är god man. Har ställts inför problemet att hemtjänsten anser att min huvudmans katt bör avlivas. Hade tid på djursjukhus men min huvudman blev hysterisk och anser att det inte är något fel på katten. Hon vill inte ens att vi tar den till veterinär för undersökning. Jag kan inte bedöma hur katten mår. Hur ska jag hantera detta? Vill naturligtvis inte att kissen ska må dåligt och inte heller att tanten blir ledsen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent juridiskt kan du inte göra någonting i egenskap av god man. Som god man är du bunden vid vad din huvudman beslutar (11 kap. 5 § föräldrabalken).

Du kan däremot kontakta Länsstyrelsen och informera dem om situationen och att det finns en risk att katten far illa, och sedan överlåta det åt dem att helt enkelt besluta om att upprätta ett djurskyddsärende eller inte. På så sätt kan Länsstyrelsen eventuellt tvinga fram ett veterinärbesök eller i övrigt bestämma vad som ska hända med katten.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare