Vad ska jag göra som konsument om jag fått en vara levererad till mig som jag varken betalat för eller beställt?
Hej!
Om jag beställer på nätet och företaget jag handlar av skickar med en vara av misstag ,som jag alltså varken beställt eller betalat för, har jag då laglig rätt att behålla varan utan att kolla med företaget om de vill ha sin vara tillbaka?
Jag hävdar att rätt förfarande är att kontakta företaget och låta dem besluta om de vill ha varan tillbaka eller ej, en bekant hävdar att det bara är att behålla varan, men vad säger lagen i ett sådant fall?
Vilka skyldigheter har jag som konsument när jag av misstag fått hem en vara jag är fullt medveten om att jag varken har beställt eller betalat för?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är lagligt att behålla en fellevererad vara som du själv inte beställt eller betalat för.
Du är helt rätt ute om vad som är rätt förfarande i denna situation. För att du som konsument ska agera lagligt, så ska du kontakta företaget och låta dem bestämma vilken åtgärd de själva vill vidta. Den bekante till dig har alltså fel i sitt påstående, och nedan ska jag förklara varför.
Om du som konsument väljer att behålla den fellevererade varan, så gör du dig skyldig till bedrägeri (brottsbalken 9 kap. 1 §), vilket är brottsligt. Bedrägeriet sker genom att du som konsument vilseleder företaget genom att inte kontakta företaget om den fellevererade varan, vilket leder till vinning för dig och förlust för företaget.
Så för att sammanfatta så har du helt rätt i det du skriver, det rätta och lagliga förfarandet är att kontakta butiken, informera om den fellevererade varan, och låta dem själva välja vilken åtgärd de vill vidta. Väljer du som konsument att behålla varan utan att kontakta butiken så gör du dig skyldig till brottet bedrägeri.
En sak som kan vara bra att veta är att du som konsument inte har någon skyldighet alls att bekosta en leverans eller något annat på grund av företagets felleverans, detta är alltså om företaget skulle vilja ha tillbaka sin vara efter att du kontaktat dem.
Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,
Med vänliga hälsningar,