Vad ska jag göra om ordförande i föreningen har upprättat falska avtal och undanhållit pengar från föreningen?

Vår ordförande i föreningen gav mig ett kontonummer som jag skulle betala in hyrespengarna på.Det har jag gjort i fem månader. Nu visar det sig att det är hennes privata konto och hon har inte fört pengarna vidare till föreningen. Nu har det uppdagas att hon har skrivit ett påhittat avtal(mellan henne och mig) att jag ska betala 2000;. i månaden tills hyresskulden är betald. Det är hennes underskrift samt namnförtydligande på hennes underskrift på papperet, samt att hon har skrivit en underskrift/namnteckning som hon har sagt till styrelsen att den är min(det är inte min underskrift)samt att det finns inget namnförtydligande på den underskriften som hon säger är min. Hur går styrelsen/jag vidare med detta

Lawline svarar

Hej,

Jag beklagar situationen som du har hamnat i.

Jag ska gå rakt på sak. Det du och styrelse ni borde göra är att polisanmäla detta.

Av det som du har beskrivit så framstår det som att er ordförande har gjort sig skyldig till både bedrägeri och urkundsförfalskning och eventuellt ytterligare brott. Beträffande avtalet så är det självklart ogiltigt eftersom det är förfalskat, vilket betyder att du inte är bunden av det.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare