Vad ska jag göra om min kollega vägrar att betala tillbaka lånet?

Hej

jag har lämna pengar till min kollega 1 år senare , men hon vill inte lämna tillbaka till mig .

vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått det som att du har lånat ut pengar till din kollega som nu vägrar att betala tillbaka. Du kan få hjälp av Kronofogdemyndigheten med att fastställa och driva in skulden, vilket du gör genom att ansöka om så kallad betalningsföreläggande. När du fått ett beslut om betalningsföreläggande är huvudregeln att myndigheten börjar driva in skulden för dig.

Mer om hur det går till och hur mycket det kostar att ansöka om betalningsföreläggande hittar du här.

Du kan ansöka digitalt om betalningsföreläggande här.

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare