Vad ska jag göra om jag blivit utsatt för bedrägeri?

Jag har blivit utsatt för bedrägeri och har polisanmält händelsen! ! Finns det mer jag kan göra ? T ex vända mig till försäkringsbolag och kanske andra ställen! Ska jag spärra mitt bankkort?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill först beklaga det som hänt dig. Det är bra att du kontaktat polisen för att göra en polisanmälan av händelsen, det är nämligen något av det första man ska göra när man blivit utsatt för någon sorts bedrägeri. Nu bör du så snart som möjligt kontakta din bank och berätta för dem om händelsen, de hjälper dig sedan med sådant som kan behöva göras från deras håll. Du kan kontakta ditt försäkringsbolag angående händelsen men om de kan hjälpa dig eller inte beror på vad du blivit utsatt för och vilken försäkring du har. Du kan också prata med din bank om en eventuell försäkring på ditt bankkort.

Man brukar säga att det finns olika typer av bedrägeri: identitetsbedrägeri, fakturabedrägeri, kortbedrägeri och investeringsbedrägeri. Beroende på vad för typ av bedrägeri du har blivit utsatt för kan åtgärderna variera men det självklara att göra alldeles oavsett är att kontakta polis och bank snarast.

Hoppas det löser sig för dig och att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare