Vad ska jag göra när någon tagit snabblån i mitt namn?

Hej! Det är så här att min väns sambo har använt min väns personnummer till flera snabblån och krediter som nu till slut hamnat hos kronofogden då hen dolt allt väldigt bra och inte betalat. Vad händer om min vän polisanmäler sambon för id-stöld, vad blir påföljderna och flyttas skulderna till sambon så att min vän inte har dom hängandes över sig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

BROTTEN

Det din vän blivit utsatt för är brottsligt och kallas "olovlig identitetsanvändning" enligt 2 kap 6a§ brottsbalken (BrB). Det innebär som du beskriver fallet, att någon i detta fall din väns sambo, använder din väns personnummer för att exempelvis tagit lån. Det innebär självklart en skada för din vän då hen blir belagt med skulder som hen inte vill ha. Om detta kan bevisas i domstol så kan sambon bli dömd för böter eller högst fängelse i två år. Dessutom har sambon begått brottet "bedrägeri" fast detta gentemot långivaren. Det innebär att sambon vilselett långivaren att denne är någon annan vilket kommer leda till vinning för sambon (får ut pengarna) och skada för långivaren (som riskerar att inte få betalt), 9 kap 1§ BrB.

BETALNINGEN

Jag rekommenderar att din vän först polisanmäler händelsen för att sedan kontakta långivaren och berätta vad som hänt. Sedan rekommenderar jag att din vän även kontaktar kronofogden och berättar händelsen för dem också. På så sätt kan de förhoppningsvis "stoppa" lånet och din vän blir inte skyldig för skulderna. Din vän bör spara eventuella dokument, polisanmälan etc för att styrka sin sak.
Situationen kan bli sådan att din vän ändå blir skyldig att betala skulderna om långivaren och kronofogden inte tror hen. Din vän kan i sin tur sedan ställa en fordran på skulderna gentemot sambon. Detta kan man exempelvis göra genom att ansöka ett betalningsföreläggande hos kronofogden.

Ett annat tips är att din vän spärrar sitt personnummer hos kreditupplysningsföretag, exempelvis UC, så hens sambo inte kan söka om ytterligare lån. Spärren kan man själv välja hur länge den ska ligga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare