Vad ska jag göra när någon stulit inredning från min lägenhet?

stöld av delvis värdefull inredning i lägenhet i samband med renovering

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du blivit utsatt för stöld eller inbrott genom att någon tagit saker från din lägenhet bör du kontakta polisen och göra en anmälan av brottet. Polisen har en e-tjänst där man kan upprätta en anmälan som du hittar här, annars kan du även kontakta dem via telefon.

Om du har en hemförsäkring kan du vända dig till ditt försäkringsbolag och upprätta en skadeanmälan. Beroende på omständigheterna för stölden kan du genom försäkringen erhålla visst ersättning för den förlorade egendomen. Många försäkringsbolag erbjuder möjligheten att upprätta en anmälan både via nätet eller via telefon.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du undrar något mer går det bra att ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare