FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/04/2020

Vad ska jag göra när min dotter inte vill vara hos sin pappa?

Hej! Min dotter är 4 år, 5 år i maj och bor hon mig varannan vecka. Hon säger dagligen att hon inte vill bo hos pappa varannan vecka utan att hon vill bo hos mamma och träffa/bo hos pappa på helgerna, samt att hon börjar gråta för att hon saknar mig (mamma) när hon är hos pappa och gärna vill åka till mig när hon är hos pappa. Hon är ofta väldigt ledsen när det kommer till den dagen när hon ska åka till pappa för att hon vill stanna hos mamma. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge är det barnets bästa som ska vara avgörande. Vad som är barnets bästa beror på en rad omständigheter men särskild vikt brukar ligga vid att barnet anses ha ett behov av en bra och nära kontakt med båda föräldrarna. Vad barnet själv vill beaktas i viss mån, beroende på barnets ålder och mognad.

(6 kap 2 a § föräldrabalken)

Vad du kan göra är att i första hand tala med pappan om er situation. Kanske kan ni själva hitta en lösning som funkar bättre med färre dagar åt gången eller en annan uppdelning än den ni har idag.

I andra hand kan du vända dig till familjerätten i din kommun. Familjerätten kan erbjuda samarbetssamtal om ni har svårt att komma överens eller ge råd och vägledning i vad ni kan göra för att underlätta för er dotter.

I tredje hand kan du vända dig till en jurist för att få hjälp med en eventuell ändring i umgänget eller vårdnaden. Detta skulle jag dock endast rekommendera om ni verkligen inte kan komma överens och det känns viktigt för dig med en drastisk förändring.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare