FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/03/2021

Vad ska jag göra när köparen frångått den återköpsrätt som skrevs in i kontraktet?

jag har sålt min häst, och jag har varit väldig noga med att skriva in i kontraktet att vid en eventuell försäljning av hästen så skall jag få förtursrätt på köpet, nu fick jag veta att hästen är såld till en annan ägare.

Vad har jag för rättigheter i detta, kan jag begära skadestånd eller något annat.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om att bryta kontrakt

Ett kontrakt som är underskrivet av båda parter är bindande. Om ena parten inte fullföljer sig del av kontraktet rör det sig om ett kontraktsbrott. Du har skrivit in en återköpsklausul i kontraktet vilket gör den nya ägaren skyldig att ge dig förtur i en försäljning.

När man skriver in en återköpsklausul i ett kontrakt är det viktigt att man även reglerar ett vite/böter i kontraktet. En sådan kan fungera som ett påtryckningsmedel om problem uppstår vid ett återköp eller om kontraktet inte följs. Av din fråga framgår inte om du skrivit in ett sådant men oavsett är det bra att ha med det om liknande situationer sker i framtiden.

Jag rekommenderar dig att i första hand kontakta personen du sålde hästen till och påtala att du anser att försäljningen till en annan person utgör ett brott mot ert kontrakt. Du kan också meddela att du överväger att ta till rättsliga åtgärder. Glöm inte att sätta en svarsdag för personen, exempelvis att du ger personen 14 dagar på sig att återkoppla.

Rättsliga åtgärder

Om personen inte låter dig köpa tillbaka hästen kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Det kallas fastställelsetalan om du vill kräva att ert kontrakt fullgörs. Du kan också väcka en skadeståndstalan men det kan både bli kostsamt och ta tid.

Ett annat tillvägagångssätt är att anlita en advokat för att granska ditt kontrakt. En advokat kan hjälpa dig framåt i processen och hitta de delar av kontraktet som kan vara till din fördel. Du kan boka tid med en av våra jurister här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare