Vad ska jag göra med min f.d. sambos möbler?

Hej.

Min sambo (sedan 2007) och jag separerade i januari i år pg av att han misshandlade mig.

Min mor har haft kontakt med honom ang att han ska hämta sina möbler som är hans (möbler som han hade innan vi flyttade ihop).

Hon har sms:at och pratat med honom i flera veckor om att han ska hämta dessa, men han struntar i det.

Hon har även talat om för honom att möblerna står nu ute under presenning och att det blir förstörda om han inte hämtar dessa, man han struntar i detta.

Hon har lämnat telefonnummer till ett företag som hyr ut förråd samt vart han kan vända sig för att hyra en liten lastbil, men han struntar i detta. Hon har försökt med allt.

Nu undrar jag hur jag ska gå till väga med detta?

1. Om jag väljer att be att grovsoporna kommer och hämtar dessa eller annan firma t e x Myrorna, kommer han att kunna kräva ersättning/skadestånd för sina möbler?

2. Vem får betala kostnaden om vi ber grovsoporna eller annan firma att hämta möblerna?

3. Hur länge måste möblerna vara kvar hos mig innan jag åtgärdar detta?

Tacksam för snabbt svar så att jag vet vad som gäller och hur jag ska göra?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Anette Mamrelund

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har full förståelse för att du finner denna situation frustrerande och att du inte längre vill ha din f.d. sambos möbler kvar i din bostad. Dock är det viktigt att detta förfarande görs på rätt sätt eftersom det annars kan leda till oönskade konsekvenser för din räkning.

Det är din sambos möbler och således hans egendom. Detta innebär att du genom att t.ex. genom att sälja dem eller kasta dem kan göra dig skyldig till brott. Att skänka möblerna till myrorna skulle innebära att din f.d. sambo fråntas rätten till sina möbler som du har i din besittning, detta är ett brott som kallas olovligt förfogande, 10 kap 4 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K10P4S1. Det kan även under vissa omständigheter bli fråga om ett egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § BrB https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1. Att ställa ut hans möbler under en presenning kan också vara förenat med en risk för din räkning då möblerna kan bli förstörda, det i sin tur kan leda till att du gör dig skyldig till ett skadegörelsebrott enligt 12 kap BrB https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1. Mitt råd till dig är därför att se till att hans möbler inte blir förstörda, även om detta skulle innebära att du måste bära tillbaka dem in i din bostad.

Hur ska du gå tillväga för att bli av med hans möbler? Om hans möbler tar upp plats i din bostad och det hindrar dig från att utnyttja din lägenhet så som du vill kan han göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande, se länk ovan. Han har genom att lämna sina möbler hos dig rubbat din besittning till delar av din bostad. Ett sätt att få honom att agera är alltså att du tar kontakt med honom och förklarar att du anser att han begår ett brott om han inte kommer och hämtar sina möbler inom en snar framtid. Det förutsätter dock att hans möbler faktiskt tar upp utrymme hos dig (antingen i din bostad, på din tomt eller liknande). Om han fortfarande inte vill samarbeta så finns det en möjlighet att ta hjälp av myndigheter, det är då Kronofogden som du ska vända dig till. Det är genom en s.k. vanlig handräckning, https://lagen.nu/1990:746#P3S1, som Kronofogden kan se till att din f.d. sambos möbler flyttas från din bostad.

Vanlig handräckning kan du ansöka om när du anser att en person ska överlämna en viss sak till dig eller, som i ditt fall, ta bort någon egendom. Förfarandet går till så att du gör en ansökan hos Kronofogden, det kostar 300 kronor men detta är en kostnad som du kan begära ersättning för i din ansökan. Myndigheten skickar då ett brev till din f.d. sambo med ditt krav att han ska avflytta sina möbler. Om han inte anpassar sig efter kravet och inte heller bestrider det så kommer Kronofogden att ta ett beslut att han ska flytta möblerna. Efter detta beslut kommer Kronofogden att kunna verkställa beslutet, dvs. komma hem till dig och ta bort hans möbler. Kostnaden för detta ska i första hand betalas av din f.d. sambo men om inte detta görs kan betalningsansvaret övergå till dig. För mer information om handräckning och hur du hittar ansökningsformuläret, läs här.

Vad gäller misshandeln så vill jag bara uppmärksamma dig om att även detta är ett brott som du kan anmäla till polisen. Du kan få hjälp och stöd av ett målsägandebiträde om du väljer att anmäla brottet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till med allt,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare