Vad ska jag göra för att mitt arv bara ska tillfalla min dotter?

Hej!

Jag har en minderårig dotter, inga andra arvstagare. Jag själv har en brf med en fin vinst när det blir dags för försäljning. Behöver jag göra något för att mina tillgångar, som vinsten i brfen ska tillfalla henne? O bara henne?

Om det är så att hennes pappa blir vårdnadshavare efter jag dör, men som har en mängd skulder till kronofodgen. Vad händer med mina/hennes tillgångar då?

Hoppas på svar.

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är din bröstarvinge (dotter) som kommer ärva dina tillgångar (2 kap. 1 § ärvdabalken.). Om din dotter är underårig (under 18 år) har hon inte rätt att förfoga (bestämma) över sin egen egendom (9 kap. 1 § föräldrabalken.). Det är hennes förmyndare (vårdnadshavare) som kan göra det. Om hennes pappa blir förmyndare efter att du gått bort är det alltså han som får hand om din dotters arv efter dig, om det inte övergå åtta prisbasbelopp (13 kap. 2 § föräldrabalken.).

För att hennes pappa inte ska kunna bestämma över arvet själv kan du skriva ett testamente. Om din dotter ärvt genom testamente krävs det att din dotters pappa får överförmyndarens godkännande för att kunna bestämma över hennes egendom och då endast för hennes skull (9 kap. 4 § och 9 kap. 3 § 2 st föräldrabalken.). Överförmyndaren är en nämnd hos kommunen.

Barns egendom är deras egna trots att de inte får bestämma över det själva. För att kronofogden ska få utmäta (ta) egendom krävs det att det ska vara gäldenärens (personen med skuldens) egendom. Saker som finns i hushållet förutsätts vara gäldenärens om inte annat kan visas (4 kap. 17-19 §§ utsökningsbalken.). Detta innebär att kronofogden inte kan ta de saker din dotter får i arv efter dig.

Jag rekommenderar att du skriver ett testamente. Om du vill ha hjälp att skriva ett testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare