Vad ska göras innan saker tas ur ett dödsbo?

Hej!

Vad ska man göra då saker tas ur dödsbo,

Innan bouppteckning.??? Godkänna bouppteckning??.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person har avlidit ska en bouppteckning göras inom fyra månader efter dödsfallet. Precis som du säger ska bouppteckningen godkännas av Skatteverket innan saker kan tas ur dödsboet. När bouppteckningen har godkänts ska arvet fördelas, och då kan arvtagare ta saker ur boet.

Mer information om bouppteckningen och vad som händer efter ett dödsfall hittar du i Efterlevandeguiden, en hemsida som drivs av Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Försäkringskassan.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare