FrågaEKONOMIÖvrigt11/07/2016

Vad ska ett kvitto innehålla?

Hej,

Kan jag som liten näringsidkare (egen firma) handla av privatperson och använda endast kvittot i bokföringen, eller måste en faktura finnas med, vilken ju inte går eftersom privatpersoner inte kan ställa ut fakturor. Jag är medveten om att jag inte kan dra av momsen i så fall men är köp från privatperson giltigt i bokförigen med endast ett kvitto på köpet. Är köpeskillingen "avdragsgill" i bokslutet för att minska den beskattningsbara vinsten. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Det stämmer som du säger, privatpersoner (som inte driver enskild firma) kan inte ställa ut fakturor och kan inte heller lyfta ingående moms.

Lagen ställer ett antal krav på uppgifter gällande vad som ska finnas med på underlaget för verifikationen, i detta fall kvittot. Enligt bokföringslagen (BFL) 5 kapitlet 7 § ska verifikationen innehålla: uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall skall verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.

I verifikationen skall det också ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas.

Om kvittot uppfyller ovanstående kriterier är köpeskillingen en avdragsgill kostnad i den löpande bokföringen.

Bokföringslagen hittar du här.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare