Vad ska du göra om du har råkat ut för ett kortbedrägeri?

HEJ. Har råkat ut för bedregeri på nätet. Stulit kort nummer och tagit ut 23 000 kr i England.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du blivit utsatt för ett kortbedrägeri och att du undrar vad du ska göra nu.

Det rör sig om ett kortbedrägeri eftersom ditt kortnummer har använts för att ta ut 25 000 kr, och det är inte du själv som har genomfört transaktionen eller gett tillåtelse till transaktionen då du skriver att ditt kortnummer har blivit stulet.

Till att börja med så bör du så fort som möjligt kontakta din bank för att spärra ditt bankkort. På så sätt förhindras fler transaktioner då kortnumret inte kommer kunna användas längre.

Sedan ska du göra en polisanmälan eftersom du har blivit utsatt för ett kortbedrägeri. Du kan polisanmäla kortbedrägeriet via polisens e-tjänst, se här. Du kan även polisanmäla kortbedrägeriet genom att ringa 114 14. Det finns också en möjlighet att anmäla brottet genom att besöka en polisstation (vilket dock troligtvis bör undvikas under rådande omständigheter).

Du ska även reklamera transaktionen på 25 000 kr till banken, för att du ska kunna ha en möjlighet att få tillbaka pengarna. Det är en förutsättning att du spärrar kortet och reklamerar transaktionen så fort som möjligt för att du ska kunna få tillbaka pengarna. Huvudregeln vid obehöriga transaktioner är att banken betalar tillbaka hela den summa som du har blivit bedragen på (lag om betaltjänster 5a kap. 1 §). Det krävs dock att du inte har varit grovt oaktsam (lag om betaltjänster 5a kap. 3 §). Troligtvis får du därmed tillbaka hela summan.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare