Vad ska depositionsavgiften användas till?

I samband med upprättandet av ett hyresavtal för en lokal fick jag också lov att betala en depositionsavgift på 35000:-. Min fråga är: Kan jag använda dessa pengar för att betala hyran eller måste dom finnas kvar som säkerhet för ev. skador på lokalen och när får jag i så fall tillbaka dom ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Depositionsavgiften används normalt inte till hyran

Inledningvis vill jag säga att jag inte kan uttala mig med 100 procents säkerhet i frågan eftersom det beror på vad som står ditt hyreskontrakt med hyresvärden. Vad jag menar med detta är att vanligtvis är depositionsavgiften INTE tänkt att användas för att betala hyran utan är tänkt för att kunna täcka eventuella skador vid utflytt från lägenheten. Det kan dock vara så att det står i ert kontrakt att avgiften kan täcka hyra och eventuella skador.

Depositionen täcker ev. skador och när får man tillbaka den beror på vad som står i avtalet

Depositionsavtalet är ett civilrättsligt avtal mellan er två (det finns t. ex ingen paragraf i Jordabalkens tolfte kapitel som bestämmer detta) och därför beror hyresvärdens möjlighet att behålla den innestående summan på hur avtalet är formulerat.

En hyresgäst har en vårdplikt för lägenheten och är skyldig att ersätta de skador denne vållat (12 kap. 24 § jordabalken). Därför är det vanligt med depositioner eftersom hyresvärden vill ha en säkerhet för att få täckning för skadorna som kan vållas. När man får tillbaka depositionen beror på vad som står i ert avtal, men vanligtvis får man tillbaka den efter att hyresvärden gjort en kontroll och inventering på lägenheten när hyresförhållandet upphör.

Lawline RådgivareRådgivare