FrågaEKONOMIÖvrigt06/05/2021

Vad räknas som stadigvarande inkomst?

Hejsan,

Jag skulle ansöka om ett bolån på banken och har läst att med stadigvarande inkomst menas inkomst av tjänst, exempelvis anställning.

Det är så att jag har en enskild firma där jag hyr ut ett rum till ett hotell. Hotellet betalar varje månad ut en fast summa till mitt konto oavsett om rummet jag äger är uthyrt eller ej.

Jag har nämligen köpt ett rum i en bostadsrättsförening men föreningen använder mitt rum för uthyrning i form av en bostadsrättshotell. Detta har jag avtalat om skriftligen med hotellet.

Min fråga är alltså, kan jag räkna den här typen av inkomst som stadigvarande?

Om inte, blir det då stadigvarande om jag registrerar ett AB och hyr ut mitt rum till hotellet via mitt AB sedan tar ut lön från AB-et?

Lawline svarar

Hej,

Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Stadigvarande inkomst, när det kommer till bolån, är inte något som regleras i lag. Det innebär således att det är helt upp till banken att fritt bedöma vad som anses vara en stadigvarande inkomst. Min rekommendation är därför att du vänder dig till din bank för vidare vägledning i frågan.

Varma lyckönskningar,

Sabrina CuranRådgivare