Vad räknas in i laglotten?

Hej Min man är sjuk och har inte lång tid kvar att leva. Vi har skrivit testamente. Vi har båda särkullebarn. Min fråga är hur laglotten räknas ut. Om vi har ca 500000 i bankmedel, aktier och premieobligationer samt ett fritidshus som är belånat med ca 300000 och en bostadsrätt som också är belånad med 300000. Jag tänker sälja fritidshuset när jag blir ensam. De pengar som då kommer in ska jag använda till att betala bostadsrätten. Jag undrar om värdet av bostadsrätten räknas in när laglotten räknas ut?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om laglotten finns i Ärvdabalken kap. 7, du hittar lagen här. Laglotten kan sägas vara en inskränkning i en persons testationsrätt. En person som har bröstarvingar (barn) kan inte testamentera bort hela sin egendom, då bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgöras av halva arvslotten, dvs hälften av vad barnet skulle fått om det inte fanns något testamente. Om den totala kvarlåtenskapen exempelvis skulle utgöra 500.000 kronor skulle hälften, dvs. 250.000 vara reserverat för bröstarvingarnas rätt till laglott. Skulle det bara finnas en bröstarvinge får den 250.000, men om det däremot finns två bröstarvingar får de 125.000 var. Hoppas detta gav dig klarhet i din undran om hur laglotten räknas ut.

Angående frågan huruvida värdet av bostadsrätten räknas in när laglotten räknas ut stämmer det. Vid uträkning av laglotten räknas även bostadsrätten in i kvarlåtenskapen, som sedan används för att räkna ut laglotten enligt exemplet ovan.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare