FrågaEKONOMIÖvrigt25/05/2023

Vad menas med nyttjandeperiod för inventarier?

vad menas med nyttjanddetid för inventarier

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med ett inventarium menas tillgångar som är avsedda för stadigvarande bruk i näringsverksamheten (18 kap. 1 § inkomstskattelagen).

Med nyttjandeperiod avses den tidsperiod som ett företag avser eller förväntas att använda en tillgång. Nyttjandeperioden kan skilja sig från den tekniska livslängden, som är den totala tidsperioden under vilken ett inventarium förväntas vara tekniskt fungerande och kunna utföra sin avsedda funktion.

Följande exempel går att hitta på skatteverkets hemsida:

Om exempelvis ett åkeri har som policy att inte använda sina lastbilar mer än 5 år, trots att lastbilarna säkerligen går att använda ytterligare 10 år, är nyttjandeperioden för tillgången i företaget 5 år. Det är under denna period som lastbilen ska skrivas av. Företaget ska även beakta det restvärde som lastbilen beräknas ha efter 5 år.

Nyttjandetiden är alltså den tid som ett inventarium förväntas användas i verksamheten.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare