Vad krävs för utmätning av fast egendom?

Kan kronofogden göra utmätning på hus som står på min dotter, framtida arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring utmätning finns i utsökningsbalken, nedan förkortat UB.

Såväl pengar som annan egendom får mätas ut

När Kronofogdemyndigheten beslutar om utmätning får egendom som inte är undantagen enligt utsökningsbalken eller undantagen på grund av särskild föreskrift, tas i anspråk (4 kap. 2 § UB). Sådant som kan vara undantaget är t.ex. kläder och möbler som är nödvändigt för hemmet eller egendom som erhållits genom gåva eller testamente med överlåtelseförbud. Även pengar kan vara undantaget i den mån det behövs för att den betalningsskyldige och dennes familj ska klara sig under en månad, s.k. beneficium (5 kap. 1 § UB).

Utmätning av fast egendom får ske om den tillhör dig

Fast egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, den betalningsskyldige (4 kap. 24 § UB). Det innebär att utgångspunkten är att Kronofogden inte får utmäta en bostad som är din dotters om det inte är hon som är betalningsskyldig. Om din dotter har skulder hos Kronofogden och är under utmätning, då kan bostaden utmätas. Däremot kan den inte utmätas för dina skulder.

Skulle det däremot vara så att du t.ex. skänkt fastigheten till din dotter (för att undvika utmätning av fastigheten) kan den i vissa fall gå åter och utmätas. Så är fallet om du har skulder och blir försatt i konkurs. I händelse av konkurs kan konkursförvaltaren begära återvinning av gåva och ta den i anspråk för betalning av dina skulder (4 kap. 6 § Konkurslagen).

Din fråga var ganska kort ställd varför jag tyvärr inte kan ge ett mer uttömmande svar än ovan. Hoppas du har fått svar på det du undrade om, i annat fall är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare