Vad krävs för utmätning?

Hur mycket måste man missköta betalning till kronofogden från att ha skuldsanering till löneutmätning, och dom kommer hem för att ta saker i pant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Såsom jag tolkar din fråga undrar du över vad som krävs för att kronofogden ska utmäta lös egendom. Om så inte är fallet och jag misstolkat frågan är du välkommen att höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga!

Kronofogden brukar inte ta den skuldsattas egendom i pant. Däremot kan de göra en utmätning. En utmätning innebär att kronofogden beslutar att den skuldsattas egendom ska tas hand om och säljas för betala av skulden. Kronofogen börjar alltid att utmäta kontanta medel, dvs. pengar. Räcker inte dessa för att betala skulden gör kronofogden en löneutmätning och efter detta en utmätning på fondandelar och aktier. Det är först efter att kronofogden har gjort en utmätning av de kontanta medlen, lönen, fondandelarna och aktierna som en utmätning av lös egendom kan ske, dvs. att de tar dina saker och säljer av dem för att kunna betala skulden.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare