Vad krävs för giltig överlåtelse genom gåva av en bostadsrätt?

Min mamma har, via jurist, upprättat ett gåvobrev, där hon skänker/överlåter sin bostadsrätt till mig. Denna bostadsrätt är INTE hennes permanenta boende. Hon bor i en annan bostadsrätt (i en annan stad) med sin sambo (de är alltså inte gifta men det har inte riktigt med saken att göra). Ang bostadsrätten hon överlåter: Enl styrelsemötets protokoll, så accepterar BRF mig som ny medlem i BRF och i styrelsen (det är bara 4 lgh, så alla sitter i styrelsen). Till saken: Min mamma kommunicerade BRF:s ordförande om hur detta skulle gå till formellt. Resultatet var ung att hon skulle posta gåvobrevet till BRF, vilket skedde. Ordf bekräftade sen att gåvobrevet var insatt i "pärmen", dvs BRF:s gemensamma pärm (i ett gemensamt utrymme). Det är inte så att jag misstror den duktiga ordföranden utan snarare att jag tycker det låter "lite för enkelt" att jag därmed är innehavare av en bostadsrätt....

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om överlåtelse genom gåva av en bostadsrätt

En person är fri att göra vad en vill med sina tillgångar exempelvis fri att ge bort sin bostadsrätt i gåva. När det gäller en bostadsrätt finns däremot särskilda regler för att gåvan ska anses giltigt genomförd. I Bostadsrättslagen står att ett sådant gåvobrev måste vara skriftligt, skrivas under av både gåvogivare och mottagare, det måste framstå tydligt vilken bostad det gäller samt att gåvobrevet ska skickas till bostadsföreningen (6 kap. 4 §). Dessutom måste gåvomottagaren (den nya ägaren) behöver ansöka om medlemskap och bli godkänd av bostadsrättsföreningen, annars är överlåtelsen inte giltig (6 kap. 1 § och 5 §).

Sammanfattningsvis, låter det som att processen har gått till som det ska och kraven är uppfyllda. Med det ska överlåtelsen av bostadsrätten till dig anses giltig. Det kanske verkar enkelt men det behöver enligt lagen inte vara svårare. Lycka till med nya boendet!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare