FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/12/2018

Vad krävs för bevis för en fällande dom om stalking?

Hejsan!

Det är så att jag blivit utsatt för en stalker som stalkar mig genom att hacka sig in på mina mobiler och datorer. Personen har även hackat sig in på vänners och familjemedlemmars mobiler och datorer. På grund av det stödet som jag har fått av min kommun så vill jag uppge hans namn till myndigheterna men problemet är att han är en kunnig hackare som har lyckats hacka sig in i mina bankkonto och sett vad jag t.ex har köpt i matbutiker. Jag har ansökt om skyddad identitet och anmält ärendet, allt som behövs nu är att jag uppger personens namn. När jag uppger personens namn, vad för slags bevis krävs det för att kunna få en fällande dom? Är väldigt säkert på att när personen får nys om att jag har uppgett hens namn så kommer personen göra allt för att göra sig av med bevisen. Jag vet vem personen och dennes medbrottslingar är men jag är rädd att det kommer enbart vara ord mot ord. Jag har screenshots och samtalsinspelningar där jag kan bevisa att någon sitter och avslyssnar, och även blivit utsatt för MITMA men bevisen kan inte riktas mot stalkern. Vad ska jag ta mig till? Vill få slut på detta och ha ett bra, tryggt liv utan att behöva isolera mig från människor att skydda mig själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är tyvärr omöjligt att säg exakt vad som behövs för att få en fällande dom för de brott du beskriver att du blivit utsatt för. När det kommer till polis och åklagares kännedom om att ett brott har begåtts ska det inledas en förundersökning. Om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom har åklagaren en skyldighet att väcka åtal. I domstolen är det åklagaren som har hela bevisbördan och ska uppvisa sådan bevisning att det är ställt utom allt rimligt tvivel att den misstänkte begått brottet. Det är ett högt ställt krav och bevis som kan användas är t.ex. skärmdumpar och samtalsinspelningar, men även vittnesförhör, förhör med dig och förhör med den misstänkte.

Du har i sig ingen skyldighet att frambringa någon bevisning för brottet, däremot kan det givetvis vara en fördel om du kan överlämna all bevisning du har.

Min rekommendation är att du gör en polisanmälan. Polisanmälan kan ske antingen genom att du besöker din lokala polisstation eller att du ringer 114 14.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare