Vad krävs för att skaffa körkort?

krav på körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka krav som finns för att vara behörig för körkort, om så inte är fallet är du varmt välkommen att återkomma med ett förtydligande! Din fråga aktualiserar Körkortslagen (KL).

Körkortsbehörighet

Jag kommer i mitt svar utgå från att det rör sig om körkort för personbil, men reglerna för andra fordonstyper finner du i samma kapitel i körkortslagen. Enligt 2 kap. 1 § KL får personbil köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet, vad gäller personbil krävs det ett körkort av behörigheten B. Enligt 3 kap. 1 § KL får körkort utfärdas till den som har körkortstillstånd, är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här, har fyllt 18 år för behörigheten B och har avlagt godkänt förarprov.

Körkortstillstånd

Att ansöka om körkortstillstånd är bland de första stegen och det är detta som krävs för den som vill övningsköra. Du ansöker om detta hos Transportstyrelsen. Enligt 3 kap. 2 § KL meddelas körkortstillstånd endast för den som med hänsyn till sina personliga medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att du inte är opålitlig i nykterhänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Lämplighet med hänsyn till de medicinska förhållandena förutsätter att du har tillfredsställande syn för att köra fordon av det slag ansökningen avser och att du i övrigt uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten.

Förarprov

Enligt 3 kap. 4 a § KL får du ta förarprovet endast om du genomgått en riskutbildning. Provet godkänns enligt 3 kap. 5 § KL om du visar att du har de kunskaper och den förmåga samt uppvisar det beteende som från trafiksäkerhetssynpunkt bör krävas för behörigheten i fråga.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare