Vad krävs för att någon ska ha gjort sig skyldig till våldtäkt eller sexuellt övergrepp?

En gång när mådde extremt psykiskt dåligt då jag var helt övertygad om att det fanns vapen riktade mot bostaden och att jag eller min dåvarande partner. Jag låg och höll om honom när jag grät med ryggen mot fönstren som jag trodde att de skulle skjuta oss igenom för att skydda honom. Helt plötsligt drar han ner byxorna och tar min hand i hans och sätter den på hans könsorgan. När jag drar bort handen ilsknar han till och skäller ut mig. Efter att ha ignorerat mig så kommer han in i sovrummet igen och kräver en ursäkt av mig samt säger att han tänker ta livet av sig och att han måste gå om jag inte har sex med honom. För att skydda honom var jag övertygad om att jag var tvungen att ha sex med honom. Jag blev också tillsagd av någon annan att han hade rätt i sak. Därför hade jag sex med honom trots att jag inte ville. Kan något brott vara aktuellt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din frågas omständigheter framgår det för mig som att det rör sig om ett sexualbrott enligt Brottsbalkens bestämmelser.

Vilka bestämmelser är aktuella i ditt fall?

Eftersom det rör sig om samma händelse innebär det att det grövre brottet konsumerar de mindre grövre brotten. I detta faller framgår det för mig som att det rör sig om en våldtäkt.

För att en våldtäkt ska vara aktuell krävs det utom att man genomfört ett sexuellt samlag att personen inte deltagit frivilligt (6 kap. 1§ BrB). Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt(6 kap. 1§ BrB). Utgångspunkten är att den som deltar frivilligt i en sexuell handling ger uttryck för sin vilja att delta på något sätt, och att avsaknaden av sådana uttryck normalt får förstås som att deltagandet inte är frivilligt.

Det framgår vidare av rättspraxis att det frivilliga deltagandet måste föreligga under hela den sexuella handlingen, påtryckningar av annat slag innebär inte i sig att deltagande är frivilligt, det avgörande är om frivilligheten föreligger när handlingen företas (NJA 2024 s. 106). En frivilligt tagen handling som man senare ångrar sig till är inte ofrivillig(NJA 2024 s. 106).

Vad innebär bestämmelsen för din situation?

Av din fråga framgår det av den första situationen innan din partner lämnar rummet att din reaktion i den situationen mycket väl kan tolkas som att du inte var intresserad av att delta i ett sexuellt umgänge denna kväll. Jag kan inte dock med 100% säkerhet säga att en tingsrätt hade gjort samma bedömning av händelsekedjan men för mig framstår det som tydligt. Det framstår vidare i denna situation att om våldtäkt inte skulle komma på tal är det tydligt för mig att din dåvarande partner genomfört en annan sexuell handling som du inte deltagit frivilligt i. En sådan bedömning om vad som är en sexuell handling görs utifrån en objektiv bedömning men en handling som har sexuell prägel och kränker ens sexuella integritet är en sexuell handling (B 5745-23). Han uppfyller så rekvisiten och har gjort sig skyldig till sexuellt övergrepp utifrån din frågas omständigheter (6 kap. 2§ BrB).

När så din dåvarande partner kommer in i rummet igen och hotar att han ska ta livet av sig ifall du inte har samlag med honom framgår det för mig som att du inte heller kan delta frivilligt eftersom du vid denna händelsen är under påverkan av psykisk ohälsa en sjukdom i lagens meningen (6 kap. 1§ 2p. BrB). Det går även att göra en bedömning att din beroendeställning till din dåvarande partner och din rädsla för att han ska ta livet av sig gör att frivillighet inte kan komma på tal eftersom du får ett omöjligt val att fatta (6 kap. 1§ 3 men. BrB). Det skulle också vara möjligt att göra bedömningen att du deltar frivilligt till samlaget men det är en bedömning som jag inte gör utifrån hur du beskriver situationen men en tingsrätt mycket väl kan komma fram till en sådan bedömning. Det krävs vidare en djupare förståelse av situationens omständigheter för att vara 100% säker.

Sammanfattningsvis

Av din frågas omständigheter framgår det för mig som att du inte deltagit frivilligt till den sexuella handlingen (när han för sin hand mot sitt könsorgan) och inte häller till samlaget som följde en stund senare. Det innebär att din dåvarande partner kan ha gjort sig skyldig till våldtäkt och om inte det i alla fall sexuellt övergrepp.

Utifrån din situation rekommenderar jag så att du hör av dig till polisen och förklarar din situation för att kunna upprätta en anmälan. Jag bifogar även en länk till brottsofferjouren som kan bidra med ytterligare stöd!

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga och att mitt svar har gjort att du vidare kan få hjälp med hur din ska gå tillväga i din situation! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller nya frågor som kan uppstå till följd av mitt svar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare