Vad krävs för att jag som ägare ska få hyra ut min bostadsrätt?

Jag äger en brf sen ett halvår tillbaka men är inte skriven på adressen. Hade tänkt sälja den men vill hyra ut ca 6 mån. Nu har jag fått avslag då jag varken är skriven eller bor på adressen. Förstår inte riktigt då jag är ägare. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du äger en brf, vilket jag tolkar som att du äger en bostadsrätt. Vad som gäller för att man ska få hyra ut sin bostadsrätt bestäms av bostadsrättslagen.

Du måste ha skäl för din uthyrning

Du har rätt att hyra ut din bostadsrätt om bostadsrättsföreningens styrelse går med på det (7:10 första stycket BRL). Du måste visa att du har skäl för att hyra ut din lägenhet, det räcker inte med att du är ägare. Skäl kan till exempel vara att du under en period ska bo eller studera i en annan stad eller sammanbo med någon på prov. Om du har köpt en bostadsrätt bara för att hyra ut den och inte har några planer på att flytta tillbaka till den behöver din bostadsrättsförening inte godkänna din uthyrning.

Det verkar som att du inte bor i din bostadsrätt och som att du inte tänker flytta tillbaka till den. Av det du skriver i din fråga verkar du inte ha något annat skäl för att hyra ut din bostadsrätt och din bostadsrättsförening behöver därför inte godkänna din uthyrning.

Vad du kan göra

Du kan vända dig till hyresnämnden med din ansökan om uthyrning. Hyresnämnden kan ge dig tillstånd att hyra ut bostadsrätten även om styrelsen inte godkänner din uthyrning (7:11 första stycket BRL). Även hyresnämnden kräver att du har ett skäl för att hyra ut din bostadsrätt. Kan du inte visa att du har något skäl kommer du inte få din uthyrning godkänd.

Vänliga hälsningar

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare