FrågaFAMILJERÄTTGod man21/07/2018

Vad krävs för att jag ska få ta ut pengar från min dementes sambos konto till kläder och daglig omvårdnad?

Vad behövs för att jag ska få ta ut pengar från min demente sambos konto till kläder och daglig omvårdnad?

Min sambo bor på ett särskilt boende, som det är nu säger banken nej jag får inte ta ut pengar?

Hur och vem ska kunna köpa det han behöver för dagligt bruk då??? har inga barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i föräldrabalken (FB).

Godmanskap

God man kan anordnas för din sambo om denna person på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande behöver hjälp med att förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Det krävs dock att din sambo samtycker till detta, med undantag från det fall att din sambo är i ett så pass dåligt tillstånd att dennes samtycke inte kan inhämtas. (FB 11 kap. 4 § första stycket). Då din sambo är dement och behöver hjälp med att köpa kläder och daglig omvårdnad kan ni alltså söka om att du, eller någon annan, ska anordnas som god man för din sambo.

Det är rätten som beslutar om godmanskap, och då även samtidigt om vem som ska utföra själva uppdraget som god man (FB 11 kap. 4 § andra stycket).

Till skillnad från förvaltarskap (som jag beskriver under nästa rubrik) behåller din sambo full rättshandlingsförmåga om god man förordnas. Rättshandlingsförmåga innebär att din sambo kan hela tiden binda sig själv genom att ingå avtal med andra.

Förvaltaruppdrag

En mer ingripande form än god man är förvaltare som rätten kan besluta om. Det krävs fortfarande att din sambo är i en sådan situation som jag beskrivit ovan. Här krävs dock inte samtycke från din sambo. Förvaltaruppdraget ska anpassas efter din sambos behov i varje särskilt fall (FB 11 kap. 7 §).

Inom förvaltaruppdraget har förvaltaren ensam rådighet över din sambos egendom (FB 11 kap. 9 §).

Slutsats och rekommendationer

Genom de båda olika formerna kan du då få tillgång till din sambos bankkonto för omvårdnad. Eftersom att anordna förvaltare för din sambo är så pass ingripande rekommenderar jag er att ansöka om att det ska förordnas en god man för din sambo. Ansökan om godmanskap ska skickas till tingsrätten i den kommun som ni är folkbokförda i.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare