FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/09/2024

Vad krävs för att ett gåvobrev ska gälla mellan makar och mot givarens borgenärer?

Hej, Min man skriver gåvobrev om att han ger bort sin andel av bostadsrätt till mig, och vi registrerar gåvobrevet hos Skatteverket. Han skriver också i gåvobrevet att lägenheten blir min enskild egendom. Vi köpte lägenheten tillsammans. Vi tog bolån tillsammans, lägenheten står på vår både namn. Finns det någon tidsgräns för att det blir min enskild egendom? Typ om han skriver gåvobrevet en vecka innan skilsmässoansökan, hur ska det gå till? Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att jag ska kunna svara på din fråga måste jag dock göra en tolkning av den. Jag tolkar det som att du undrar hur ett upprättande av ett gåvobrev påverkas av om det skulle ske innan en skilsmässa och vad man i sådana fall måste tänka på för att gåvobrevet ska bli gällande? Tolkar jag din fråga fel är du mer välkommen att ställa följdfrågor. Denna fråga regleras framför allt i Äktenskapsbalkens bestämmelser.

Vad krävs för att en gåva ska bli gällande mellan makar?

En gåva mellan två makar kräver antingen att man iaktagit om vad som gäller för fullbordandet av gåva i allmänhet eller om en gåva har registrerats enligt 16 kap ÄktB (8 kap. 1§ 1 st. ÄktB).

I detta fall blir det mer aktuellt med att titta på 16 kap. ÄktB eftersom ett gåvobrev har upprättats och det rör sig om en bostadsrätt som inte träffas av bestämmelserna om gåva av fast egendom.

Av 16 kap. ÄktB framgår följande

  1. Det är skatteverket som sköter registreringen av sådana gåvo i ett äktenskapsregister (16 kap. 1§ ÄktB)
  2. Ansökan om registrering görs hos skatteverket. Till en sådan ansökan ska i ert fallet gåvobrevet bifogas (16 kap. 2§ ÄktB)
  3. Om man väljer att registrerera en gåva ska skatteverket kungöra detta i Post-och Inrikes tidningar (16 kap. 3§ ÄktB)
  4. Om en sådan ansökan bifalles anses registreringen ha skett från den dag ansökan inkom till skatteverket (16 kap. 4§ ÄktB).

Vad krävs för att en gåva ska gälla mot borgenärer?

Gåvor blir först gällande mot någons borgenärer när dessa har registrerats enligt 16 kap. ÄktB (8 kap. 1§ 2 st. ÄktB). Sagda 16 kap. viktigaste punkter framgår under rubriken "Vad krävs för att en gåva ska bli gällande mellan makar?" men med det sagt är det viktigt att påpeka några saker:

För det första är reglerna i 16 kap. till för att givarens borgenärer ska kunna få en möjlighet att agera på en sådan gåva.

För det andra om givaren (din man) efter att han har gett gåvan inte kan svara för sina skulder kan borgenärerna vända sig till gåvotagaren (dig) för att kräva skulden ur gåvan (8 kap. 3§ ÄktB). Slutligen för den situationen att man aktivt försöker undanskaffa egendom genom en bodelning vid skilsmässa finns det ett skydd för ens borgenärerna. En make får inte vid bodelning till skada för sina borgenärer låta enskild egendom ingå i bodelningen eller på annat sätt som anges i ÄktB avstå egendom som ska ingå i bodelningen (13 kap. 1§ ÄktB).

Sammanfattningsvis

Det är viktigt att skilja på några situationer för att avgöra när gåvan blir gällande och när således bostadsrätten blir din enskilda egendom.

    Situation 1 Gåvas gällande mellan makar: För den situation att gåvobrevet ska gälla mellan er makar följer att det måste ske en registrering hos skatteverket (8 kap. 1§ & 16 kap. ÄktB). När således ansökan om registrering av gåvobrevet går igenom är det från den dag som gåvobrevet skickades in som det börjar gälla (16 kap. 1§ ÄktB).

Eftersom bodelning med anledning av skilsmässa görs utifrån de ekonomiska förhållanden som råder vid dagen då talan om äktenskapsskillnad väcks bör det kunna vara så i praktiken att registreringen av gåvobrevet hos skatteverket kan ske dagen innan talan väcks.  Således finns det en möjlighet att det går en dag från det att gåvan registreras som din enskilda egendom till att ni väcker talan om skilsmässa även om det är högst osannlikt i praktiken pga handläggningstider hos både ting och skatteverket.

    Situation 2 Gåvans gällande mot borgenärer: För att gåvan ska bli gällande mot någons borgenärer och inte kunna utkrävas av mottagaren av gåvobrevet (du som maka) krävs det också att registrering av gåvobrevet sker hos skatteverket (8 kap. 1§ & 16 kap. ÄktB). Det krävs vidare också att gåvogivaren(din man) inte befann sig på obestånd (i konkurs) för annars kan du komma att behöva svara för din makes brist upp till värdet av gåvan (8 kap. 3§ ÄktB).

    Situation 3 Borgenärers rättigheter vid bodelning: För den situationen att man genom en bodelning undanskaffar egendom för någon makes borgenärer kommer en sådan bodelning att gå åter (13 kap. 1§ ÄktB & 4 kap. 7§ KonKL).

Slutsats

Jag tolkar din fråga som att din man inte befinner sig i insolvens. För att ett sådant gåvobrev som du beskriver ska bli gällande mot dig och mot din makes borgenärer krävs det alltså endast att man uppfyller kraven enligt 16 kap. dvs att man registrerar det hos skatteverket. Jag länkar därför skatteverket information om gåvor mellan makar. Tiden det tar för att bostadsrätten ska bli din enskilda egendom beror således helt på hur långt tid det tar för skatteverket att registrera gåvobrevet.

Skulle ni få problem med registrering eller utformningen av ert gåvobrev rekommenderar jag att ni kontaktar någon av våra jurister! Vilket ni kan göra på https://lawline.se/boka

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en het ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare