Vad krävs för att ett barn ska få bo i en bostadsrätt vars föräldrar enbart är ägare till?

Hej,

Jag och min fru äger en bostadsrätt. Nu bor min yngsta dotter i lägenheten helt grattis. Hon är inte registrerat som ägare. Bostadsföreningen har skickat ett mail och påstår att min dotter kan inte bo i lägenheten och måste ha en andrahandskontrakt. jag har fölande frågor:

1. måste min dotter ha en andrahandskontrakt för att bo i lägenheten.

2. Jag tänkte ge dottern 10% av lägenheten som gåva. Har ni mall för detta

tack påförhand för hjälpen

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och din fru enbart äger bostadsrätten. I mitt svar utgår jag således ifrån att du och din fru inte bor i bostadsrätten.

Första frågan
Som bostadsrättshavare har man vissa skyldigheter gentemot bostadsrättsföreningen. En av dessa är att man inte får hyra ut bostadsrätten i andra hand till någon annan som ska använda lägenheten självständigt, om inte styrelsen har gett sitt samtycke (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Detta gäller även om upplåtelsen sker utan ersättning. Om styrelsen skulle vägra ge sitt samtycke så får bostadsrättshavaren ändå upplåta lägenheten i andra han dom hyresnämnden lämnar tillstånd till andrahandsupplåtelsen (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

Svar på din första fråga är således att din dotter behöver behöver hyra bostadsrätten i andra hand och detta kan ske i första hand genom att styrelsen ger sitt samtycke och i andra hand genom att hyresnämnden ger tillstånd till andrahandsupplåtelsen.

Andra frågan
Det är möjligt att överlåta en bostadsrätt genom gåva (6 kap. 4 § bostadsrättslagen). Formkravet är att avtalet ska upprättas skriftligen och bör skrivas under av både givaren och mottagaren. Avtalet måste vidare innehålla uppgifter om lägenheten som avses, och eventuellt ett pris om det skulle vara aktuellt.

Svar på din andra fråga är således att det framgår av 6 kap. 4 § bostadsrättslagen vad ett överlåtelseavtal måste innehålla. Om du vill ha mer vägledning är du välkommen att kontakta info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare