Vad krävs för att dömas för försäkringsbedrägeri?

Hej en kollegea till mig bröt upp sin egen garage dörr och sa att han blivit av med saker till ett värde av ca 60000kr. Han berättade även att han gjort samma sak ett par år tidigare. Hur stor risk är det att han döms för det? Tänker ifall det är värt att anmäla då jag absolut inte tycker det är okej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du anmäler det påstådda brottet kommer det att inledas en förundersökning. Efter avslutad förundersökning kommer åklagare att avgöra om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom. Om åklagaren anser att så är fallet har åklagaren en skyldighet att väcka åtal.

För att din kollega ska bli dömd krävs det att åklagaren inför domstol kan visa att det är ställt bortom rimligt tvivel att den misstänkte utfört brottet. Tyvärr går det inte att ge besked för hur stor chansen/risken är att han döms för brottet. Det blir i slutändan beroende av vad som kan visas. Antagligen är det inte tillräckligt att du vittnar om att kollegan berättat det för dig, dock kan det eventuellt finnas annan bevisning som framkommer i förundersökningen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare